Over jou en over ons


Over jou

Jouw hulpvraag is uniek, want jij bent uniek. Daarom zijn protocollen en stempels bij ons van minder belang. Wel belangrijk is, dat je je vrij voelt om jezelf te zijn, een grapje mag maken of een traan mag laten. Wij luisteren, wij analyseren, wij bespreken dit met jou en we maken samen een plan voor de toekomst. 

Waar wil je naartoe en hoe ga je dat bereiken? Wij staan niet boven je en wij weten het ook niet beter. Wij zijn aan het werk voor jou en wij leren je wat wij weten. Het gaat erom dat je de methoden van zelfhulp onder de knie hebt voordat we de behandeling afsluiten.

psycholoog zaandam (2)



Over ons

Onze praktijk verzorgt diagnostische onderzoeken, psychologische behandelingen, psychotherapie en vaardigheidstrainingen. Het spreekt voor zich dat we allemaal onze opleiding hebben afgerond en over voldoende praktijkervaring beschikken, maar dat is niet wat ons goed of bijzonder maakt. 

Al onze behandelaren staan midden in de maatschappij, hebben zich voor de zwakkeren in de samenleving ingezet, hebben mensen op hun dieptepunt gezien en persoonlijk lijden van dichtbij meegemaakt. Ze hebben gereisd en ze hebben in verscheidene psychologische velden gewerkt. Ze zijn dus, zoals dat heet, door de wol geverfd.

psycholoog zaandam


Gedachten en gevoel

Dit is vaak een essentieel onderdeel van een behandeling.  Het idee dat gedachten en gevoel  onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Je aanschouwt de gebeurtenis door een filter dat wordt gevormd door eerdere ervaringen. Bijvoorbeeld door wat je leest in boeken en wat je hoort op de televisie. Dit filter bestaat dus uit gedachten die voortkomen uit wat je geleerd hebt.

Stel, je hebt elke dag van je moeder gehoord dat het niet veilig is om ‘s avonds alleen over straat te gaan. Als je ‘s avonds over straat loopt, zie je eigenlijk de omgeving als gevaarlijk. Iemand komt om de hoek, je schrikt, je maag krimpt en je hart bonst. Je bent alert. Het gebeurt bijna automatisch, bij de gedachte ‘dit kan gevaarlijk zijn’ merk je dit direct in je lichaam. 

Als je moeder elke dag had gezegd dat het heerlijk is om ‘avonds te gaan wandelen en een gezellig praatje te maken met voorbijgangers, hoe zou jij dan over straat gaan? Waarschijnlijk ben je op je gemak, voel je je veilig en ervaar je geen stress als iemand de hoek om komt. Misschien zeg je diegene gedag en maak je een babbeltje. Wat een passend filter (een passende gedachte) is, laten we even in het midden. In een buurt met veel criminaliteit is de eerste reactie misschien gepaster dan de tweede. Maar wat het voorbeeld laat zien, is dat een ander filter een heel ander gevoel en dus een andere reactie uitlokt.

Het is belangrijk dat je jouw gedachten toetst aan feiten en je een passende reactie eigen maakt. Je kunt dat doen door jezelf toe te spreken. Waarschijnlijk doe je dit al weleens en helpt het voor een deel: ‘Kom op ik kan het! Niet bang zijn, je krijgt mij er niet onder.’ Waar wij je bij kunnen helpen is een passende rationele gedachte te vinden en deze toe te passen op situaties of generalisaties die je moeilijk vindt. Situaties die gevoelens van stress, angst of neerslachtigheid oproepen. Dit is niet alleen voor mensen die in de greep zijn van deze negatieve gevoelens. Je kunt dit op allerlei situaties toepassen: in relaties, in communicatie op je werk, bij een wedstrijd, bij een sollicitatiegesprek, bij een optreden, bij alles wat spanning oplevert. Spreekt dit idee je aan? Maak dan een afspraak. Wij kunnen je begeleiden bij het ontwikkelen van passende en positievere gedachten en je leren om deze structureel in te zetten. 


Balans en energy

Ontspanningsoefeningen, zoals bij mindfulness, zijn een goede manier om jezelf te centreren en je op te laden. Je hoeft echter niet in een rustige omgeving met je ogen dicht te zitten om tot ontspanning te komen. Het gaat om balans. Hoeveel energie heb je? Ben je introvert of extravert? Bij ons leer je jezelf kennen en ontdek je wat je nodig hebt. Waar ontspan jij meer van en waar laad jij meer van op? Een avond met een kop thee en een boek of een avond dansen in een discotheek? Een rustige avondwandeling of een potje voetballen? Het zijn activiteiten die een andere mate van energie vergen. Misschien heeft jouw lichaam wel die activatie nodig. Misschien moet je de stress van de afgelopen week wel kwijtraken door te rennen of misschien door juist rustig in je dagboek te schrijven om je gedachten te ordenen. 

We gaan samen kijken naar je patronen. Ben je te veel aan het werk en plan je je agenda altijd helemaal vol? Of kun je jezelf niet motiveren om die sollicitatiebrief te schrijven en zit je maar wat tijd te verdoen met Netflix? Ben je soms zó geprikkeld dat je woedend staat te schreeuwen tegen je kind om iets kleins? Of moet je je best doen om je tranen te onderdrukken omdat je feedback hebt gekregen van je baas? Heb je een uitlaatklep voor je emoties?

We zoeken de balans tussen actief zijn en rust, tussen de ophoping en de ontlading van stress. Maar ook het besef welke mechanismen hier een rol bij spelen en hoe je deze kunt beïnvloeden. Dit zorgt voor acceptatie en perspectief.

mindfulness psycholoog zaandam

© 2020 Psychologiepraktijk Zaanstad | Vrijgevestigde psycholoog in Zaandam